VÅR HISTORIKK
Fra sin base i Glomfjord har Terje Halsan AS i 75 år vært en solid, allsidig og pålitelig entreprenør innen transport og anleggsarbeid. Med sin rikholdige maskinpark og lange erfaring har staben alltid vært en viktig leverandør til bedriftene i Glomfjord Industripark, men også til næringsliv og privatpersoner i hele Meløy-regionen.
Materialer ble løftet til fjells med stolheisen, før Terje Halsan dro dem til Øvre Glomvann og demningsbygging, med beltebil og slede. På bildet ser vi fra venstre en 6-7 år ung Kristen, bestefar Aksel, oppsynsmann Bjørkan og Terje Halsan.
Kristen bak spakene i gravemaskinen – bare 4 år - faren Terje passer på. Her graver far og sønn ut tomt for det som skulle bli Glomfjords eget svømmebasseng. Så bløtt var det i tomta at lastebilen måtte kjøres fram på treplatter, når massen skulle hentes ut.
- En lokal bedriftsleder sa en gang til meg: ‘Kristen, dere har kortere responstid enn ambulansen!’ humrer daglig leder og eier Kristen Halsan (f. 1954). Han viser fram det lange sitatet i glass og ramme på veggen i kontorlokalene, det som begynner slik: ‘En kunde er den mest betydningsfulle person i dette firma – enten han kommer på besøk, skriver til oss eller henvender seg pr. telefon’.
- Dette skal alle i dette firmaet være klar over, alltid. Og hvis vi ser at vi ikke klarer å komme tidsnok, da skal vi si fra slik at kunden ikke taper arbeidstid eller penger på grunn av oss. Jeg vet selv hvor dyrt og irriterende det er å ta en maskin ut av drift for reparasjon, og så kommer ikke servicemannen når han har avtalt! Tiden til vår kunde er dyrebar, og den sløser vi ikke med, fastslår Kristen.
Bestefaren Aksel var smelteverksmann i Glomfjord i mellomkrigstiden, og var lenge den lengstsittende lederen i Haugvik Industriarbeiderforenings så langt over 100 år lange historie. Kristens far, Terje (1925-2012), var tidlig i jobb med hest og slede, og ble en ung etablerer av egen virksomhet i 1946, bare litt over 20 år ung. Behovet for transportoppdrag var stort da Norsk Hydro bygde gjødselfabrikk i bygda fra 1947, og senere skulle det graves tomter til svømmebasseng, nye fabrikkbygninger, ny butikk og skole, for å nevne noe. Terje anskaffet lastebil, gravemaskin og bulldozer. Og under lasting av gjødselbåtene stod han og staben lenge for den såkalte trimmingen, i lasterommene.
Og da Norsk Hydro bygde og drev lokalsamfunnet Glomfjord, med både tomtegraving, veibygging, masseforflytning og brøyting, ble Terje og hans menn hentet inn. Bedriften sysselsatte etter hvert 7-8 personer, men langt over det dobbelte på begynnelsen av 1960-tallet – da skulle steinmassene fraktes ut under drivingen av Fykantunnelen. I driften var det Terje som ledet troppene ute – kona Gunvor holdt styr på kontorarbeidet.
Brøyting i stort og smått har i alle år vært Halsans spesialitet. Her freses Fjellveien til påske i 2005. Bildet er tatt ved den øverste tunnelåpningen før ‘Synken’, og ble brukt i en lokalavis. Toppen av brøytekantene målte nemlig 8,25 meter, og dette var den 17. april…
- Jeg tenkte aldri engang tanken på at jeg skulle gjøre noe annet enn å være med i bedriften, sier sønnen Kristen.
- I alle år har jeg trivdes veldig godt med dette arbeidet. Den ene dagen kan det være en kranjobb oppe i Skjerstad, den neste dagen går turen til en slip nede i Rødøy. Jeg treffer utrolig mange bra folk, og det er nye ting å ta tak i hele tiden.
Læreren på maskinførerskolen sa jeg selv burde jobbe som instruktør, for dét ville jeg egne meg til. Men, jeg vurderte aldri noe annet enn å komme hjem og jobbe sammen med pappa. For han hadde vært med Terje på jobb, høyt og lavt, siden lenge før egen skolealder. Og ettersom faren trakk seg gradvis ut av driften på grunn av helsa, da han var i slutten av 50-årene, fikk Kristen tidlig lederansvar og -oppgaver. Fra 1986 ble firmaet drevet som Terje Halsan AS, og Kristen ble etter hvert eneeier.
Små og store oppdrag i forbindelse med Svartisenutbyggingen på 1980-tallet. Her er Kristen selv på plass sammen med sønnen Chris Andre for å løfte ut den 2-300 kilo tunge gearkassen på et helikopter. Etter reparasjonen takket Kristen nei til prøvetur, mens mekanikeren, han MÅTTE. Turen gikk bra, smiler Kristen.
Spesialister på transport. Den 5 meter brede syretanken er skjært i to, men ruver likevel godt. Kristen sitter bak rattet når transportoppdraget utføres fra nedre til øvre område for Norsk Hydro.
- Om jeg har vært så god på strategi, vet jeg ikke, men magefølelsen min har nok vært viktig og riktig på hva som kom til å skje. Hvilke investeringer og satsinger som var viktig å gjøre. Vi har klart å være i forkant på mye, og har fått til en fin utvikling.
Etter driftsinntekter på 8,5 millioner kroner i året 2000, økte omsetningen i Terje Halsan AS sterkt i mange år, ikke minst på grunn av mange store oppdrag da REC Wafer bygget kraftig ut sin produksjonskapasitet i Glomfjord. I 2005 endte Halsans driftsinntekter på 11,8 millioner, året etter på 25,4 millioner, og årene deretter på 32,3 og 45,9 millioner. I 2009 ble bedriften tildelt Meløy kommunes næringspris.
Meløy fikk besøk av H.M. Kong Harald V i mai 2008. I forkant fikk Halsan oppdraget med å skifte Yara-skiltet på fullgjødselfabrikken, der veggen også skulle males, siden kongeskipet skulle legge til kai ved ammoniakkaia.
I dag leder parets datter Stine Mari (f. 1981) papirarbeidet i bedriften, mens sønnen Mattis (f. 1991) er i staben av sjåfører. Sønnen Chris-André (f. 1983) har også jobbet mange år i familiebedriften som maskin- og lastebilsjåfør, men er i dag fisker.
Kristens kone Mona (f. 1962) styrte i mange år butikken sammen med ham, som kontormedarbeider - og var tidvis med på kjøreoppdrag.
- Uten Mona hadde ikke dette vært mulig. Hun holdt kontroll på alt av økonomi og papirarbeid i bedriften, hadde fulltidsjobb selv og styrte det aller meste på hjemmebane, med fritidsaktiviteter, dugnader og hjemmelekser - og hun klaget aldri, forteller Kristen.
- Kristen og jeg begynte sammen da jeg var 17 år, og mange lurte på hvordan jeg orket - han var jo alltid på jobb! Men å drive dette firmaet – det er en livsstil, og slik har det måttet være, ellers hadde det ikke gått, mener Mona.
- Ungene deltok i driften fra de var bittesmå. Og det har nok vært en oppvekst ikke akkurat lik andre barn. Det er ikke få ferieturer som er blitt avlyst idet vi skulle sette oss i bilen….fordi det var en viktig kunde som ringte og trengte hjelp, smiler hun.
Noen år tidligere hadde Halsan og andre entreprenører brukt et helt døgn på å få den fraktet opp fra kaia. Nå skulle platesaksa fra den nedlagte titanrørfabrikken fraktes til Kilvika for utskiping. Den 120 tonn tunge kolossen ble for mye for Statnetts maskiner, og doningen raste ned bakken ved svømmebassenget, og i grøfta. Terje Halsan AS gjorde en viktig jobb i den krevende prosessen for å få ekvipasjen på veien igjen.
I desember 2009 møtte ekteparet Kristen og Mona Halsan pent kledd i kommunestyresalen på Ørnes. Bedriften ble tildelt næringsprisen dette året.
Kristen selv runder 70 år i 2024. Han elsker å gå på jobb, og fortsetter med dét, så lenge helsa er like god som nå. Prøver å ta en del fritt, da.
- Hva er viktigst å lære bort til de ansatte?
- At de må gjøre det som kreves. I denne bedriften går det ikke an å ‘bare’ være lastebilsjåfør – du må gjøre det bedriften trenger, enten det er å skoge med ei motorsag eller stå i grøfta når det graves avløp. Du må gjøre det som er best for bedriften og for kunden, sånn må det være!
Tungt, trangt og komplisert – da liker Halsans erfarne sjåfører seg. Her løftes en 16 tonn tung wafersag på plass i REC-fabrikken. Så tung var lasten at betonggulvet gav etter under hjulene. Senere brukte Halsan også luftputeteknikk for å manøvrere de voldsomme sagene.